Ambulanssyrra med puls
Okategoriserade

Swix Uddevalla MTB

Igår var jag och körde Swix Uddevalla MTB. Ett väldigt trevligt och ett av dom bäst organiserade tävlingar jag kört. Bra startområde med bra skyltningar och en speaker som höll låda hela tiden med bra musik och bra snack, bra funktionärer som hade koll på vart saker fanns och som var glada och hjälpsamma.

Loppet skulle jag ju mest köra för att få ett bra träningspass och det fick jag! Även starten var mycket välorganiserad. Vi startade ett led i taget med täta mellanrum bakom motorcross gaten som fälldes ner. Starten blev därför lugn och märkte inte av någon större stress bland åkarna första biten. Förutom en som höll på att ramma mitt framhjul 2 gånger……han var nog väldigt oerfaren och hade ingen större koll på sig själv eller cykeln men så kan det vara ibland på motionslopp. Man får helt enkelt se upp lite.

Loppet flöt på bra och jag kände mig stark och mindre stark i perioder. Några fina och roliga stigpartier bjöd banan på men jag hade önskat flera. Lite väl mycket grus/asfalt och det kändes som ett lopp som passar landsvägscyklister väldigt bra. Just stigpartierna har ju många problem med och det gick ganska sakta bitvis. Sen hade vi några riktigt jobbiga backar där det gick riktigt segt. Enervit Hillrace var jobbig men jag tog det väldigt lugnt uppför och drog inte på mig någon mjölksyra där. Hade hört att sista biten mot mål också var väldigt kuperad så ville ha lite kvar i benen till slut. Vi körde efter havet och det var väldigt vackert, ut på en brygga som löpte längst strandpromenaden och sedan in i centrum. Loppet var väldigt trevligt med mycket publik och glada heja rop längst banan.

Sista milen blev jag passerad av 2 tjejer men brydde mig inte om det då jag höll min plan om att få ett bra träningspass. Hade vid det laget stött på Peter från OK Tyr som körde korta loppet och åkte med han in till mål. Slutade ändå på en 8:e plats av ca 100 damer så det var ju jättebra. 3:05 blev tiden på den 68 km långa banan.

Ok Tyr med sina älskade USWE ryggor. Jag och Åsa.

Starten.

Enervit Hill. Jag kippar inte efter andan utan pratar faktiskt med Eva-Lisa……

Jag och Peter blev intervjuade av bohuslänningen efter loppet.

Foton: Eva-Lisa och Mamma.

Anki Berggren
Ambulanssjuksköterska och hästägare med långlopp i sikte. F.d bandyspelare som bytt isen mot skogen. Älskar att cykla, gärna fort och länge på fina singletracks och knixiga stigar. 2014 satte jag mig på en MTB för första gången och blev helt såld. Skrapsåren och blåmärkena har avlöst varandra. Min tävlingsinstinkt har väckts på nytt, älskar att tävla. Följ min väg mot nya mål!