Ambulanssyrra med puls
Okategoriserade

SÄSONGEN SOM INTE BLEV AV……

Varför har inga inlägg gjorts? Tröttnade helt enkelt på cykling, träning och skador. Nu har dock livet återvänt och jag är hel igen. Inga skador och träningen kan fortsätta…….dock från början men jag rör mig lite iaf. För något år sedan började en axel krångla, sen ett knä, sen en fotled/hälsena och till sist en fot. Uppifrån och ner helt enkelt……

Körde igång, då kom Covid-19 på besök och allt blev bara förvirrat och fel. Inga tävlingar, inget mål.

Jag blev lat och tyckte att säsongen var över, redan innan den startat. Nu funderar jag mest på om jag haft Corona inte eller inte. Var sjuk hela April och träningen uteblev. Region Värmland har inte brytt sig mycket om oss på Ambulansen utan har mest ägnat sig åt andra enheter……..vi träffar ju massa folk och har trångt vårdarutrymme i bilen och särskilt utsatt för exponering av smitta……men det fattar dom visst inte……

Nog om detta. Jag har nu påbörjat min basträning för nästa år redan i Juli. Lågpulsträning och teknik. Försöker ta upp min blogg igen och hoppas ni följer min resa mot 2021.

Nu är jag redo igen.

Har tagit det lugnt efter Cykelvasan och läkt ihop fint efter vurpan. Tappade dock suget på cykling efter vilan och har gjort lite annan träning några veckor. Laddade upp Zwift igen och har kört det några gånger när tiden inte riktigt räckt till. Har blivit tajt efter arbetet att hinna med allt då pappa bytt höftled och jag måste hem till hästarna……sen har jag oftast fått träna ensam vilket jag tycker är ganska tråkigt. Ska jag träna själv blir det mest här hemma och då är löpning eller zwift ett enkelt sätt.

Är ju ingen värre löpare men tränat lite med en löpgrupp och det underlättar.

Sen fick jag för mig att lära mig crawl så började en kurs på badhuset. Riktigt roligt och härlig grupp med många skratt och kallsupar. Men nu crawlar jag iaf 25 meter utan att drunkna……det tar sig.

Försöker hitta ett mål för 2020, en utmaning som får mig att hålla igång. Men jag har inte riktigt kommit på någon. Ska lära mig mer hopp/dropp vilket jag är otroligt feg på. Vet ju att jag kan men det låser sig. Måste komma över tröskeln men den är väldigt hög…..

En tanke är iaf att köra MTB Vättern och bo på campingen och sen köra Halv Vättern som en liten cykel utflykt. Hänga runt cyklister i Motala några dagar. Kanske även köra lite XCO och inte bara långlopp, om jag kommer över den där förbannade tröskeln…… Just nu är iaf träningslusten påväg tillbaka. Så jag cyklar, springer och simmar mig mot säsongen 2020.

13 september, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Nu börjar jag läka ihop igen.

Handleden börjar bli bättre, inte full rörlighet än och orkar inte belasta den fullt ut men om några dagar så borde den vara bra. Kan inte cykla mtb än för orkar inte vrida handen och belasta den så att hålla i styret är svårt. Men jag har ju min racer. Håller jag i ”hornen” och kör plan asfalt borde det funka. Har inte testat än men gör nog det senare idag. Vore skönt att komma ut och rulla lite.

Funderar på om jag ska försöka köra 2 tävlingar till den här säsongen. Karlstad XC https://karlstad-xc.se och Vista Mountain. Vore kul nu när jag äntligen lyckats komma igång efter en skadedrabbad säsong.

Någon mer som har känslan att sommaren är över. Hela augusti borde vara varm och skön men känns mest mörk och regnig……hoppas September blir riktigt fin. Tända ljus, mörker och regn igår kväll…..

Redo för racer då…..

Hoppas, hoppas det funkar med handen!

18 augusti, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Trubbel och Cykelvasan

Större delen av den här säsongen har försvunnit pga skada. Bike Transalp blev inte av pga många olika orsaker och tävlingarna har varit få. Bloggandet har uteblivit men nu är jag sugen på att blogga igen. Så här kommer en liten resumé av mina 3 lopp.

Swix Uddevalla MTB

Trevligt lopp så jag tog med föräldrarna till Uddevalla. Min plan var att köra ett lugnt lopp och bara ha kul. Få suget tillbaka. Första halvan av loppet var stigar och grus med massa rullgrus men sen börjar det trevliga och lite annorlunda inne i Uddevalla. Stränder, bryggor, och genom centrum och uteserveringar. Nerför en ramp från ett parkeringshus, inte som ett vanligt långlopp precis. Trots att jag tog det lugnare körde jag på nästan exakt samma tid som 2018……kändes lite märkligt. Men bra känsla och Engelbrektsturen nästa.

Engelbrektsturen

Drog ensam till Norberg på morgonen. Gillar Engelbrektsturen då den inte har lika många höjdmeter och ganska mycket stig vilket passar mig. Starten gick förvånansvärt lugnt och sprack upp i första backen. Hamnade tillsammans med några starka tjejer och vi körde bra. Kände mig starkare och starkare ju längre vi körde och med ca 10 km kvar drog jag och en d30 tjej ifrån. Slutade på en 2:ra plats och var grymt nöjd över kroppen.

Finnmarksturen SM.

Ett 3:je lopp på 3 helger skulle nog bli för mycket men tog husvagnen och drog till Ludvika med Anna-Carin för Finnmarksturen och SM. 31 grader varmt och högt tempo fick min kropp att skrika. Försökte få i mig energi och piggna till men efter 40 km i stekande sol bröt jag loppet vid en badplats och slängde mig i sjön istället. Årets bästa dopp! Så DNF på SM i år.

Cykelvasan

Körde bara lugnt fram till Cykelvasan och var ganska osäker på i vilken form kroppen var i efter SM. Hamnade i en bra klunga som kändes helt rätt. Nu var styrkan och kroppen tillbaka. Kände mig grymt stark och önskade att jag varit snabbare i startbacken. Efter 40 km kraschar två cyklister framför mig på asfalten och jag har ingenstans att ta vägen. Kör rakt i deras cyklar och far över styret. Stukad hand, blåmärken, öm vrist och ömma revben blev resultatet efter den kraschen. Tog mig och samman och började jaga ikapp klungan efter oss som passerat, kom ikapp dom efter 8-10 km och körde med dom in i mål. Mycket nöjd över känslan i kroppen. Ingen PR i år men mer än nöjd att jag kom i mål.

Jag o Anna-Carin laddade för start.

Men nu sitter jag här och är inte i cykelskick igen……tur Zwift funkar…..

Hoppas vara redo igen till Karlstad XC.

Vi hörs!

15 augusti, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Det går framåt.

Ops, det var ett tag sedan jag skrev något på bloggen. Har varit mycket att göra och det är inte alltid som man prioriterar att sitta framför datorn. Jag har haft problem med ett knä senaste månaden och innan det var jag förkyld i omgångar så ska jag vara ärlig ligger jag lite efter i träningen. Jag hoppas dock vara i form till Juli och Transalp.

Lite flott knätejp har faktiskt hjälpt mig komma igång igen. Vissa dagar gör det lite ont men har då vett att hoppa över träningen. Nu känns det iaf mycket bättre och jag har haft mindre smärta på racern än på mtb, så det har blivit endel racer. Inte lika roligt men bra träning. Har inte kört några mtb tävlingar än i år men kanske ska jag köra Värmlandsserien på Torsdag. Det beror lite på hur knät känns, banan är väldigt krävande och stötig bitvis och det gör ibland ont. Så jag bestämmer på Torsdag. Blir det regn så är banan jätte halkig och då riskerar jag inte knät för att köra.

Värmlandsserien landsväg.

Körde Värmlandsserien lvg för nån vecka sedan och det var grym träning. Under helgen blev det yttligare ett lvg lopp, Valmetrundan 74 km. Hade en trevlig tur. Bra klunga som hjälptes åt bra efter ett snack där jag låg och drog alldeles för länge. Vi kämpade på och jag tog mig för andra gången upp på maxpuls……första var ju vid testet…..så jag fick ta i när vi spurtade mot mål. Kul att det blev lite körning mot mål, annars hade jag blivit besviken.

Klungan som körde ihop. Bra jobbat!

Nu väntar Två sjöar runt (lvg igen) på Nationaldagen i Sunne. För er som nu börjat undra så har jag inte blivit landsvägscyklist. Jag bara behöver bra träning och tävlingarna är nära så därför blir det racer. TSR och Skruvstaloppet är dom två landsvägsloppen som återstår för min del. Sen har vi MTB. Solstaloppet har jag planerat att köra iaf. Så tävlingarna så här långt har gått på racer och intervallerna på MTB.

Idag startar Bettie på Färjestad. Vi hoppas att hon sköter sig och är på rätt humör. Hon var lagomt grining nu på morgonen när hon skulle ut i hagen iaf………försökte bara bita mig en gång……

Hoppas Bettie är lika laddad idag.

Har lite att pyssla med idag på förmiddagen men tänkte få till några intervaller vid Tyrstugan i eftermiddag innan vi ska in till travet. Så det är väll bara att lägga på ett kol.

Vi hörs!

Okategoriserade

Förkylningen från helvetet men Solsta Cykel levererar!

Nu har det gått 14 dagar utan träning och förkylningen från helvetet börjar avta lite men fortsatt snuvig och slemmig. Kommer rulla lite lugnt på trainern ikväll för att få röra på benen lite. Ingen pulsträning utan bara lite lätt cirkulation i kroppen.  Xara är frisk och tränar på för fullt, det är bra att en av oss vässar formen iaf…….men jag kommer igen!

Som vanligt levererar Solsta Cykel dom snyggaste prylarna. Kläder från Specialized.

Jag har beställt nya dämpare till tävlingscykeln så nu ska den vara redo när våren kommer i antågande. Bara längtar efter att få komma ut på stigarna igen när dom är isfria och lite torrare, men det kan vara roligt nu oxå men då på vintercykeln…….får vara rädd om fincykeln.

Längtar efter min resa till Mallis, ska bli roligt att få testa på landsvägscykling ordentligt…….vem vet det kanske är kul. Kommer i alla fall bli en ny erfarenhet och lite nya ansikten.

foto: tripadvisor.se

Okategoriserade

Sjukstuga och Xara jagar backar på GC.

Jag har kört på bra på trainern senaste veckorna och kroppen började kännas bättre igen efter en riktigt tung period. Efter jul och fram till februari har kroppen inte alls svarat på träning men nu var jag igång igen. Då kom nästa bakslag igår. Halsont, muskelvärk och vill bara sova……vilket jag gjort. Förra januari/februari var jag ju sjuk hela tiden så blir det bara detta i år så är jag tacksam för det. Känns som Januari/Februari inte riktigt är min tid på året.

Kanske börjar jag bli piggare för när jag hämtade datorn framför trainern fick jag lite Zwift sug….. Så virus, försvinn jäkligt fort nu för tanten är på gång.

tröstar mig med lite O`boy och träningstankar.

Xara leker bergsget på Gran Canaria. Hon är där på semester med barnen men cykeln är med. Några härliga träningspass och höjdmeter i boken. Varmt och skönt med sol,bad och MTB.

I April är det min tur. Smalhjul och asfalt på Mallorca…..blir en ny erfarenhet.

22 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Etapp 6 och är den lättare?

Vi har kommit fram till näst sista etappen. Folgaria – Trento. Verkar som en lite mindre……stigning till att börja med idag, 600 hm…..lovar att det kommer kännas i benen ändå efter 5 dagar i bergen. Kortaste etappen och endast 1400 hm men det brukar luras och terrängen och underlaget kan kräva sitt.

Transalps beskrivning på sträckan:

History Tracks
This is a short excursion into the history of the Alpe Cimbra, the plateau of Folgaria, Lavarone and Luserna. The 1st World War has left its mark here and this stage follows them to the capital Trento. At strategically important points, which are also the most scenic spots, fortresses were built during that time. They are open for visitors to this day. Another legacy of the war is an extensive network of paths from which all bikers still profit. These are exactly the paths that lead to those forts in these noble places. There is the fortress at Dosso del Sommo, the mighty Forte Cherle but also smaller ones like the Forte Fornas or the Brusafer, which are only remembered by signs in the forest. Just as fascinating as the history behind these paths is their nature. There is very little asphalt on this stage, but many gravel roads and forest paths, which are an exciting bike adventure. By the way, the first ascent to Dosso del Sommo was exactly the same at the Bike Transalp in 1998. This means two traces of history to follow on.

Det är riktig vinter i Karlstad nu, skidspåren är jättefina och jag försöker att åka nån dag i veckan. Även om jag tycker att Zwift är helt ok så är det ändå roligare att träna ute. Jobbar på min Skate teknik och vissa pass går bättre än andra. Igår var en riktig dålig dag……försökte hålla ihop det men kände av nattjobb och vätskebrist. Just vätskebrist brukar jag känna av efter nattjobb, inte bara trötthet utan helt matt i kroppen och törstig, vet inte när jag ska lära mig dricka ordentligt på natten. Jag är absolut ingen nattmänniska utan känner av mina nattpass i flera dagar, blir väldigt energi låg. Tyvärr måste vi jobba natt…….eller byta jobb. Landstinget i ett nötskal!

Efter en tung period där kroppen inte alls svarat på träning så börjar det nu kännas bättre igen. Skidor, trainer och lite gym blandat med vilodagar. Idag är det vila…..innan nattjobb….imorgon kväll blir det Zwift eller skidor. Allt går lite tyngre när tävlingsvikten är borta och vinterkilona har tillkommit…….eller? Men det är bra, nåt extra kilo under vintern är bra att träna på man måste ha något att ta av när säsongen börjar närma sig och kilona rasar. Muskelmassan hoppas jag dock få behålla…….

Här kommer en liten gym film…….gör det kanske inte så bra MEN jag gör det!

5 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Etapp 5 och uppdatering Anki o Xara.

Vi har kommit till Etapp 5 och den längsta etappen på äventyret. Benen värker säkert och kroppen känns sliten men förhoppningsvis är vi redo för etapp 5. Efter dagens etapp lämnar vi Dolomiterna. Transalp gör bättre beskrivningar än mig så kopierar än en gång.

Trentinos Secrets

This is an enchanted trip through Trentino on paths off the beaten track. This route proofs that it’s worth taking a look behind the scenes of the busy bike trails. At first, there is Lago di Calaita – a jewel. In the crystal clear water the Dolomites are reflected for the last time, Bye Bye Dolomites! But don’t shed a tear, the awesome trail follows from this lake through the forest to Canal San Bovo and makes the farewell very bearable. In addition, the descent from Passo Brocon to Castello Tesino is one of the most beautiful of this Transalp. The mystical paths in this no man’s land, partly carved into the rocks, offer a great contrast to the panoramic paths of the Dolomites. It will be great fun to ride them. After crossing the Valsugana, the ascent to Folgaria is just as enchanting. A lot is completely new and the mix of secret paths of different kinds makes it a very varied experience.

En del höjdmeter och kilometer att bita i…….. Rock on!

Här hemma har jag tagit det ganska lugnt den här veckan. Körde två intervallpass i början av veckan men tyckte det gick dåligt. Varit sliten och inte fått ut något av träningen mer än att bli mer sliten i benen. Så bestämde mig för att köra lite lugnare och göra annat än att träna på cykel. Har kört lite core, yoga, och skidor istället. Inte så långa pass utan mest rört på mig. Hoppas det känns bättre nästa vecka. Imorgon blir det gymmet eller skidor efter jobbet och på Söndag skidor igen. Gillar att åka skidor med pannlampa på golfbanan, riktigt mysigt och det lär ju vara riktigt mörkt imorgon när jag slutar.

Xara tränar på och kör mycket tröskel just nu varvat med VO2 max intervaller och tycker att träningen går positivt framåt…….bra för då kan hon dra mig uppför klättringarna som det känns nu;)) Högintensiva pass är näst på tur för henne så hon planerar nu sina vilodagar lite bättre för att orka köra fullgas. För i Juli kommer vi båda vara i toppform!

Snön och kylan har kommit till Karlstad……jag tränar ju inne om det är kallare än -10 men Bettie tränar i alla minusgrader och det värsta är att jag måste ju följa med ut…….gillar verkligen inte att frysa och jag är ju en fryslort av värsta sorten.

Bettie har rumptäcke för att inte kyla ner ryggmusklerna och bli öm……för er som undrar…….

Ha det gott alla, vi hörs!

18 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Etapp 4 och elände i skogen.

Dag 4 har kommit och vi ska köra mellan Eggental-San Martino.

Dagen börjar som vanligt med en klättring upp till Karer Pass på runt 700 hm. Vi kommer passera Karer Lake, den mest fotograferade alp sjön…..får väll stanna och ta en bild….. Från Moena bär det uppför mot Passo di Lusia och därifrån kan vi se San Martino lång borta. Bergen tar oss vidare mot Val Venegia och vi gör sista klättringen för dagen upp mot Biata Segantini ca 600 hm. Från Passo Rollo ska det vara rolig körning nerför mot San Martino………Pizza time!

Nu till ett grått Karlstad. Idag ska jag köra tröskelintervaller på delvis isiga stigar på I2 skogen. Dubbdäcken är på och det ska bli roligt att köra ute igen efter x antal trainerpass. Var ute en kort sväng här hemma igår för att kolla min mtb bana……..borta! Dom har avverkat skogen och halva banan är under sly och sönderkörd av skogsmaskiner. Så jäkla tråkigt. Hoppas dom städar efter sig så det blir körbart till våren, men kanske inte är lag på det? Får man bara lämna skogen stökig? Blir för mig att städa upp annars.

Imorgon ska jag köra distans så idag får Bettie träna. Inte lätt att hinna träna häst, träna mig själv och hinna jobba men med lite planering och omplanering brukar det fungera så ha en bra dag allihopa!

4 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!